דף הבית > מוסד הבוררות הארצי

מוסד הבוררות הארצי

  1. מוסד הבוררות הארצי.
  2. הליך הבוררות
  3. אופן הטיפול בתיק.
  4. המלצות לאזרח.
  5. שאלות ותשובות נפוצות.
  6. בכותרות העיתונות.

מוסד הבוררות הארצי

מוסד הבוררות הארצי של אגוד המוסכים הוא הגוף המקצועי היחיד בישראל, המביא לידי סיום מחלוקות משפטיות ופרטיות בתחום שרותי הרכב והתחבורה. מוסד הבוררות בודק, מברר ופוסק במחלוקות וסכסוכים בין אזרחים פרטיים בעלי רכב לבין מוסכים, מכוני רישוי/בדיקה וכן בין גופים, חברות וארגונים, כאשר המחלוקת ביניהם קשורה לתחום זה. המוסד הגדול והוותיק פעיל מאז שנות ה-40.

הבוררויות עצמן מתנהלות בכל אחד מסניפי אגוד המוסכים ברחבי הארץ. המוסד וצוותו המקצועי צברו במשך השנים נסיון רב ביישוב מחלוקות ונתינת פתרונות מקצועיים לסכסוכים שונים. עקב כך, זכה המוסד למוניטין חיובי והערכה מקצועית רבה הן מהצדדים עצמם והן מעורכי דין ובתי המשפט בישראל. כדבר שבשגרה, בתי המשפט מסתייעים רבות בחוות דעת מקצועיות מטעם מומחים, חברי הועדות הטכניות של מוסד הבוררות.
במקרים בהם בתי המשפט אינם יכולים לפסוק (בתביעות בהן נדרש ידע מקצועי/טכני והבנה בתחום הרכב), מופנים התיקים להמשך טיפול במוסד הבוררות של אגוד המוסכים. תיקים רבים מופנים מידי שנה על ידי בתי המשפט השונים. לבוררות מעמד ותוקף משפטי מחייב. מוסד הבוררות הארצי בכללותו מטפל במאות תיקים כל שנה.

את הבוררות מנהלות וועדות טכניות המורכבות ממיטב בעלי המקצוע בתחומי הרכב והתחבורה. הוועדות מחולקות לפי תחומי התמחות (כגון מכונאות רכב, חשמל ומיזוג אויר, פחחות וצבע, צמיגים ואבובים, אופנועים, קטנועים וטרקטורונים, משאיות ומלגזות וכדומה) ולפי התמחות ספציפית בסוגי רכבים. בתפקידי הבוררים מכהנים בורר אחד או שלושה בוררים מוסמכים, חברי הוועדות הטכניות, חלקם בעלי מוסכים בעצמם (בעבר-בפנסיה, או בהווה) או מנהלים מקצועיים/בעלי כתבי הסמכה במקצועות המתאימים. באגוד המוסכים פעילים בהתנדבות מעל 90 בוררים מומחים.

כדי לשמש כבוררים עוברים חברי הועדות קורסים מקצועיים המקנים להם את הידע והכישורים לניהול בוררות (מההיבט המשפטי שלה). אחד מקורסי הבוררים הגדולים ביותר, הועבר ע"י עו"ד שפירא חיים שופט ונשיא (בדימוס) בתי משפט השלום מחוזות ת"א. בסיום הקורס קיבלו התלמידים תעודת בורר מוסמך.

יתרונותיו הבולטים של ההליך במוסד הבוררות של האגוד באים לידי ביטוי בידע המקצועי, בנסיון הרב וביכולת המוכחת ליישב חילוקי דעות מקצועיים-טכניים וכמובן בבוררים עצמם, הנחשבים מומחים בתחומם. לא פלא הדבר, כי מוסד הבוררות של אגוד המוסכים הפך לשם דבר בענף, וזו בזכות ולא בחסד.

כך, כאשר האזרח הפשוט (שאינו מבין מקצועית/טכנית ברכבו), חש כי נעשה לו עוול ומעוניין כי יעשה צדק בתלונתו יכול להיות בטוח כי ענינו מטופל ע"י אנשי המקצוע הטובים בתחום, המסוגלים לנתח ולבדוק את טענות הצדדים, בהיבט המקצועי, ולהוציא פסיקה "נכונה" מבחינה מקצועית.

הליך הבוררות

הליך הבוררות הנו אקט בו הצדדים מוסרים בידי אדם נייטראלי, מקצועי בתחום הרלוונטי, את הסמכות להכריע במחלוקת ביניהם. להבדיל מהליך משפטי רגיל, אשר לרב אורך זמן רב ומצריך שמוש בחוות דעת מקצועיות ולהבדיל מגישור אשר למעשה אינו מאפשר הכרעה מחייבת בסכסוך, בוררות הינה הליך קצר יחסית, אשר בו בסופו של דבר - מוכרעת המחלוקת בין הצדדים. זוהי בפרוש הדרך היעילה והקצרה לסיום מחלוקת.

ההליך עצמו קצר יחסית, מקצועי ותכליתי ומאפשר וודאות באשר לתוצאה ע"י הכרעה מהירה ומקצועית ללא עוררין. בשונה מהליכי גישור, אשר בהם אין לאף גורם סמכות להכריע (ובמצב של חוסר הכרעה נאלצים הצדדים לחזור לבית המשפט תוך בזבוז זמן יקר) – הליך הבוררות הינו סופי, כאשר המחלוקת מוכרעת ע"י איש מקצוע מהתחום אשר מקבל החלטה באופן מחייב. לפסק הבוררות עצמו תוקף משפטי לכל דבר ועניין.

אופן הטיפול בתיק

תלונות המטופלות בידי מוסד הבוררות

תלונות מגיעות למוסד הבוררות במספר אופנים:

פתיחת תיק בוררות

מחלקת פניות הצבור בכל סניף שומרת על קשר עם הצדדים ואחראית על הכנת תיק הבוררות:

דיון / בוררות

לאחר פתיחת תיק הבוררות, מוזמנים הצדדים לדיון ונתינת עדות.

נערכת בדיקה מקיפה עם כל הגורמים המעורבים, כולל שליחת הרכב לבדיקות טכניות, במידת הצורך.

הבוררות מתנהלת תוך הסתמכות על החוק (הוראות חוק הבוררות, תשכ"ח – 1968). לעיתים בוררות מסתיימת בפשרה בהסכמה כבר במהלך הדיון הראשון. במידה ונצרכים דיונים נוספים, הצדדים מוזמנים שוב. הצדדים מיודעים ומקבלים עדכונים (בדואר) במשך כל התהליך.
ההליך עצמו קצר יחסית ותכליתי (תלוי במהות התיק, זמינות הצדדים והבוררים, עומס עבודה וגורמים נוספים). לפסק הבוררות עצמו תוקף משפטי לכל דבר ועניין.

המלצות לאזרח

שאלות ותשובות נפוצות

לחץ כאן לקבלת שאלות ותשובות נפוצות לגבי מוסד הבוררות של אגוד המוסכים בישראל

בכותרות העיתונות

מחלוקת על גלגלים

(05/09/2006, גלובס)

כתבה

המוסכניק יודע על מה הוא מדבר? אפשר להוכיח אחרת

מחלוקות בין בעל רכב למוסך שטיפל ברכבו הן עניין שכיח ומטריד. אחת הבעיות היא היעדר היכולת של בעל רכב להבין את מהות התקלה, פתרונה וכן לבקר את איכות התיקון שבצע המוסך. הבעיה נגררת גם כשפונים לבית המשפט לשם בירור המחלוקת ומתן הכרעה. גם השופטים בבית המשפט אינם מחזיקים בידע המקצועי הנדרש עבור הכרעה צודקת והם נזקקים לחוות דעת ממומחים בתחום. פתרון ראוי לסכסוכים מסוג זה טמון במנגנון שמפעיל אגוד המוסכים. האגוד הוא עמותה הפועלת ללא מטרות רווח, והוא מעניק שירות הן לאנשי המקצוע בתחום והן לציבור המשתמש בשירותי המוסכים. מטרותיו המוצהרות של האגוד הן לשמור על השירות הניתן במוסכים כאיכותי, מתקדם ומקצועי. במסגרת פעילותו ניתן לפנות לאגוד בתלונות על מוסכים, אולם חשוב לא פחות הוא מוסד הבוררות אותו הוא מפעיל, ושמשמש גוף פוסק ומכריע במחלוקות המתעוררות בין בעלי רכב פרטיים לבין מוסכים, מכוני רישוי ובדיקה וחברות נוספות.

לכתבה המלאה


מנהל מוסך ישלם פיצויים על טיפול רשלני ברכב

(05/09/2005, נוה יוסף)

בית המשפט קיבל את חוות הדעת של איגוד המוסכים ופסק כי המוסך התרשל בטיפול ברכבו של התובע בעל המוסך חויב בעלות הטיפול הרשלני, עלות השכרת הרכב שנאלץ התובע להשכיר בזמן שהות רכבו במוסך והוצאות משפט בפסק דין שהתקבל הבית המשפט לתביעות קטנות בירושלים אימץ השופט רם וינוגרד את חוות הדעת של ועדה מקצועית של איגוד המוסכים ופסק לטובת בעל רכב בתביעתו כנגד בעל מוסך, בגין תיקון רשלני שבוצע ברכבו.

חיים מלאך, מנכ"ל איגוד המוסכים: "מוסד הבוררות הארצי של אגוד המוסכים, מספק פתרון משפטי למחלוקות מקצועיות באמצעות בוררים מוסמכים, חברי הוועדות הטכניות-מקצועיות של האגוד. בין היתר, מטפל המוסד בתיקי תביעות המגיעים ישירות מבתי המשפט השונים בכל רחבי הארץ וכן מספק לבתי המשפט חוות דעת מקצועיות בתחום שרותי הרכב והתחבורה. החלטת כבוד השופט וינוגרד, נתנה משנה תוקף למקצועיות מוסד הבוררות הארצי של האגוד ואנו שמחים על כך".

לכתבה המלאה


אגוד המוסכים פוסק: בעל מוסך לתיקון תקרים ישלם 17,646 ₪ ללקוח

כתבה

(14/10/2004 ידיעות אחרונות, בני ברק)

בעל המוסך החליף צמיגים משומשים לרכב ואחד מהם נקרע כעבור 3 שבועות וגרם לנזק לרכבו של הלקוח. מוסד הבוררות שליד אגוד המוסכים בישראל, באמצעות ועדה טכנית של שלושה מומחים בתחום הצמיגים ומכונאות רכב חייב את הבעלים של חברת....

 


המכונית של צ.צ שוחררה מטיפול במוסך, אבל לאחר נסיעה קצרה החלה להשמיע צלצולים

(18/04/04 מעריב עסקים אייל מרקוס, יום א' כ"ז בניסן תשס"ד)

כתבה

צ.צ כאמור, הגיש תביעה לבית המשפט לתביעות קטנות בירושלים. המחלוקת הועברה לעיונה של הוועדה המקצועית של אגוד המוסכים בישראל. חוות דעתם הועברה לעיונו של השופט רם וינוגרד.
לפי חוות הדעת, המוסך התרשל... השופט פסק לתובע פיצויים בסך 4,242 שקל...


בעל מוסך שהתחמק מאחריות לנזק חויב על ידי מוסד הבוררות של אגוד המוסכים בישראל לפצות את הלקוח

(18/03/2005, NFC, עמוס באר)

בית המשפט עזר לסיים את הפרשה: "גם אם הנתבע לא יגיע לבוררות, יהא רשאי הבורר לחייבו במלוא סכום התביעה" בעל המוסך לא הופיע מספר פעמים לדיון אליו הוזמן. לפיכך הפנה אגוד המוסכים את התובע לבית המשפט לתביעות קטנות בת"א. השופטת ריבה ניב קיבל את טענותיו של התובע ואילצה את בעל המוסך לחזור לדיון ופסיקה מחייבת באגוד המוסכים.... החליטה השופטת ניב כי גם אם בעל המוסך יחליט שוב לא להופיע, יהיה רשאי הבורר לחייבו במלוא סכום התביעה. מוסד הבוררות חייב את בעל המוסך בסך של 7,082 שקלים.

לכתבה המלאה


אגוד המוסכים גזר קנס על בעל מוסך שגרם לתאונה בשל תיקון רשלני.

(05/05/2005, The Marker, הארץ, יום ה' כ"ו בניסן תשס"ה)

כתבה

א. ארוטיניאן עבר תאונה עם המכונית שלו ותיקן אותה, בחסות חברת הביטוח שלו, במוסך בנתניה. לטענתו, שמאי חברת הביטוח אילץ את אנשי המוסך להחליף את מכסה המנוע הפגוע במכסה מנוע בלתי מקורי, על אף שדובר במכונית חדשה למדי... לטענת ארוטיניאן, כמה קילומטרים לאחר שיצא מהמוסך, כשנסע בכביש
בין עירוני במהירות של כ 90 קמ"ש, נפתח לפתע מכסה המנוע בעוצמה ופגע בשמשה ובגג המכונית... הנזק למכוניתו נאמד באלפי שקלים. בית המשפט לתביעות קטנות הפנה למוסד הבוררות של אגוד המוסכים...הוועדה מטעם האגוד בדקה את העניין וגזרה על המוסך לפצות את האיש בסכום של 4,335 שקלים. מעבר לגזר הדין של הוועדה, אנשיה הודיעו כי הם רואים בחומרה רבה את העובדה כי השמאי הכריח את המוסך להשתמש בחלק לא מקורי, מה שגרם, אולי, לתאונה. השמאים של חברות הביטוח מגיעים מטעמם ומשתדלים בכל דרך לחסוך כספה של החברה. הדרך המרכזית היא המרת חלפים מקוריים בתחליפים זולים – שלעתים אינם עומדים ברמה של החלק המקורי.

לכתבה המלאה

 

* אגוד המוסכים שומר לו את זכות ההחלטה האחרונה לגבי קיום בוררות במחלוקות בנושאים שונים.

* האמור לעיל אינו סותר גביית דמי טיפול / אגרות ו/או שונות עבור שירותים שונים הניתנים לציבור.

* המלל בכתבות להלן הינו לרב תקציר. בחלק מהחומרים המלאים ניתן לצפות בקישור המופיע. החומרים במלואם נמצאים ברשות מערכת האתר.

* טל"ח